Corporate Branding Forum Blog

På denne weblog publiceres indlæg og kommentarer om strategisk kommunikation og branding.

25.3.07

Fantastiske Toyota

Fortune Magazine har igen i år kåret verdens mest værdsatte virksomheder. Ikke overraskende er det GE, Toyota og Procter & Gamble, der tager de tre podiepladser - ligesom sidste år. Faktisk er der ikke mange forskydninger blandt de øverste 20 på listen. Det er det lange, seje træk og "kedelige" dyder som god ledelse, finansiel stabilitet, kvalitet, service, gode medarbejderforhold og fokus på miljø og omverden, der skaber de vedvarende positive evalueringer af virksomhederne.

Alligevel synes jeg det er imponerende, at en virksomhed som Toyota placerer sig som en af bare 2 af de 10 øverste virksomheder på "Global Most Admired"-listen som ikke er amerikansk. Kun tyske BMW gør den japanske bilkoncern selskab.

Hvad med innovation og nytænkning skaber det ikke respekt og anerkendelse? Det korte svar er "jo", det længere at det ikke alene er et bærende element for en placering øverst på listen. Apple er rykket op på listen som nummer 5 som et eksempel på en stærkt innovativ virksomhed, mens Dell er rykket fra nummer 7 sidste år til nummer 27 i 2007 - måske fordi internetbaseret salg og online-konfiguration ikke længere er unikt.

Se flere resultater i Fortune på nettet
.