Corporate Branding Forum Blog

På denne weblog publiceres indlæg og kommentarer om strategisk kommunikation og branding.

1.6.06

Webstrategi er ikke svært

I de forløbne uger har jeg flere gange haft lejlighed til at give en række webfokuserende kommunikatører nogle råd og tips til, hvordan man arbejde systematisk med at udarbejde og forankre en strategi for web, som hænger sammen med organisationens vision og forretningsstrategi. Første gang som indlægsholder på et gå-hjem-møde hos DTU og dernæst som underviser på et to-dages kursus i ”digitale brandingstrategier”.

Til det første arrangement havde jeg tænkt at præsentere den model, ”web balanced scorecard”, som jeg beskriver i min bog ”online branding”. Alligevel besluttede jeg, at det nok ville blive for tungt og tidskrævende. Så jeg gik mere enkelt til værks og præsenterede nogle enkle udfordringer med nogle enkle svar.

Til kurset var jeg også lidt betænkelig ved at fremture med denne model. Imidlertid viste det sig, at denne model, og især det såkaldte ”strategikort”, var en åbenbaring for mange af kursusdeltagerne, som nu fik en enkel, forståeligt og let-kommunikérbar metode til at diskutere og besluttede mål, kritiske succesfaktorer, målepunkter og handleplaner for web.

Åbenbaringen for mig er derfor også, at denne model i praksis er et fantastisk værktøj til at diskutere webstrategi med virksomheder, som er famlende overfor de strategiske mål og nytteværdien af deres webkommunikation.

Etiketter: , , , , , , ,