Corporate Branding Forum Blog

På denne weblog publiceres indlæg og kommentarer om strategisk kommunikation og branding.

6.6.11

Nyt liv i kommunikationsstrategien


En ny metode samler ledere, kommunikatører, designere, udviklere og projektmagere i et fælles projekt om at skabe innovative og realistiske løsninger på kommunikations-udfordringer. Mange kommunikationsstrategier ender som abstrakte, generelle planer for fremtiden, uden forankring og uden en realistisk evaluering af holdbarheden af de mange gode ideer, som er skabt i processen med at udvikle strategien.

”Ingen ideer er dårlige” og ”tænk ud af boksen” er mantraet, når vi konsulenter hjælper virk­som­hedsledere med at facilitere en brainstorm på innovative tiltag og projekter. Men vi må også sande, at mange strategier og ideer til konkrete tiltag er skabt i en rus af ambitioner og kreative øvelser - og uden en egentlig analyse af, om organisationen kulturelt, økonomisk og politisk er i stand til at honorere de mange store ideer til innovation og nye forretnings­modeller.

Ny strategimodel

Den opgave tager vores nye model til løsning af kommunikations-udfordringer på sig. Modellen inviterer med en konkret kommunikations-udfordring som centrum grupper i workshops eller teams i en organisation til at brainstorm på og analysere såvel interne som eksterne faktorer til at løse den givne udfordring. I sidste ende udvikles en kommunikationsstrategi, der er foku­seret på at løse de specifikke udfordringer, som organisationen i de kommende står foran, når det gælder om at udvikle bæredygtige relationer, et godt omdømme og et stærkt brand.

Modellen består af i alt ni områder af strategien, som alle skal gennemgås for at få et sammen­hængende og realistisk billede, hvordan udfordringen løses. Der er imidlertid ingen regel om, at de skal gennemføres i kronologisk rækkefølge. Blot skal udfordringen være entydig og for­stå­elig før der brainstormes på de øvrige felter.

Sådan anvendes modellen

Hvor modellens ni områder og de tilknyttede spørgsmål næppe er nogen voldsom overras­kelse, så er metoden til brainstorming, udvikling og evaluering af de ideer og løsninger, som skabes i processen med at anvende modellen, til gengæld ret væsentlig.

Arbejdet med den pågældende udfordring, der bedst løses i grupper af 3-5 personer, sker således bedst, når de personer, der deltager, anvender de kompetencer, som de allerede besidder. Designeren laver fx skitser af værdikæder, interessentmodeller og integrerede kommunikationskanaler, projektlederen bidrager med erfaringer fra tidligere projekter samt metoder til at forankre løsninger og styre tid og deadlines, analytikeren kommer med statistik og dokumentation, som kan understøtte realismen i de gode ideer, etc. Det er ved at udnytte de enkeltes kompetencer og ved at skabe fælles udvikling, at de holdbare løsninger skabes.

Det er stadig vigtigt med et åbent sind, og at gode ideer ikke efterprøves og skydes ned i det øjeblik, de er leveret. Modellen fordrer, at den gennemgås i tre faser:

1. en brainstormingsfase, hvor alt er tilladt og alle muligheder og ideer bringes til bordet.
2. en udviklingsfase hvor deltagerne tager i videst muligt omfang fører muligheder og ideer så langt så muligt og prioriterer, hvad der gås videre med, og
3. en evalueringsfase, hvor ideer afprøves i organisation, gennem analyse og gennem tests, fx via fokusgrupper med kunder.

Først når alle tre faser er gennemgået er denne del af strategien gjort operationel og klar til at blive ført ud i livet. Da de fleste organisationer samtidig kan pege på en række forskellige kommunikationsudfordringer, vil det være nødvendigt også, at køre disse igennem efter samme model og faser. Her kan det være effektivt at have flere grupper, der arbejder med udfordringer parallelt.

Modelkritik
Som kritik af modellen kan anføres, at den ikke i tilstrækkelig favner hele organisationens kommunikation og udfordringer over de næste 2-3 år. Men her er ideen netop også, at modellen skal kunne trækkes frem med jævnere mellemrum og være en hurtigere og mere operationel tilgang til udvikling af strategier, handleplaner og konkrete projekter. Der er behov for et værktøj, der kan matche de mange såvel interne som eksterne forandringer, der sker i organisationer i dag.

Etiketter: , , ,