Corporate Branding Forum Blog

På denne weblog publiceres indlæg og kommentarer om strategisk kommunikation og branding.

27.5.07

Årsrapportens dilemma

Der stilles stigende krav til transparens og dokumentation i årsrapporter. Det gælder både for den finansielle del, drevet af standarder og tilsyn, og dels den ikke-finansielle del drevet af retningslinier og krav fra organisationer og investorer - ikke mindst inden for sustainability. Dermed bliver det svært at skabe en samlet og integreret årsrapport, der både opfylder de juridiske krav og som samtidig kommunikerer holistisk, interessant, direkte og målrettet med flere typer af interessenter. Det var en af mange konklusioner fra et seminar om tendenser og trends inden for årsrapporter, afholdt hos Bysted den 24. maj 2007.

Flere og flere virksomheder forsøger at løse problemstillingen ved i tilknytning til den traditionelle årsrapport at udgive en online-rapport med supplerende indhold eller andre typer rapportering, mens andre udgiver pixi-udgaver af årsrapporten i form af et review, fact book, magasin eller lignende. Årsrapportering er i disse år en disciplin, der forsøger at finde nye ben og best practice kan svært defineres.

Etiketter: , , , ,